ویژگیهای امام (ع)، در ارتباط با خدا
39 بازدید
تاریخ ارائه : 6/25/2012 8:30:00 AM
موضوع: تبلیغ

مناسبت قمری:

فرخنده میلاد امام علی بن الحسین زین العابدینA (38ق)

 *درگذشت طبیب وشیمیدان مشهورمحمدبن زکریا رازی(313ق) *درگذشت خطیب دانشمند حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامرضا واعظ طبسی(1355ق)

* در این روز، سنه 435، (سلطان الدوله دیلمی ) که از متصلبین شیعه بوده وفات کرده .

ویژگیهای امام (ع)، در ارتباط با خدا

1 . شاکر بودن

ابوحمزه ثمالی می‌گوید: امام زین العابدین (ع)هرگاه غذا میل می‌کرد، می‌فرمود: الحمدلله که به ما غذا داد و ما را سیراب کرد و ما را کفایت فرمود و به ما کمک نمود و ما را پناه داد و نعمت عطا فرمود و فضیلت بخشید . ستایش خدایی را که همگان را اطعام می‌دهد و کسی او را اطعام نمی‌کند . (محاسن برقی، ج 1، ص 16 .)

آن حضرت می‌فرمود: «لقد استرقک بالود من سبقک بالشکر; (نهایة الارب فی فنون الادب، ج 21، ص 331) هر که زودتر شکر و سپاس [نعمت] تو را به جا آورد، با دوستی [و محبت] خود، تو را برده خویش کرده است .»

2 . عشق به قرآن

آن حضرت می‌فرمود: «لو مات مابین المشرق والمغرب لما استوحشت بعد ان یکون القرآن معی; (بحارالانوار، ج 46، ص 107 .) اگر آنچه بین مشرق و مغرب است از میان برود، پس از آنکه قرآن با من باشد، بیمی به خود راه نمی‌دهم .»

امام سجاد (ع)از خوش صداترین افراد بود و ممکن نبود کسی صدای قرآن خواندن او را بشنود و تحت تاثیر قرار نگیرد; لذا مورخان گفته‌اند: سقاهایی که از در خانه امام می‌گذشتند، می‌ایستادند تا صدای امام را بشنوند . (اصول کافی، ج 2، ص 616 .)

آن حضرت می‌فرمود: «آیات القرآن خزائن، کلما فتحت خزانة ینبغی لک ان تنظر ما فیها; آیات قرآن گنجینه‌هایی اند، هر وقت گنجینه ای گشوده شود، شایسته است که به دقت در آن بنگری .»

برای همین، حضرت در نماز عبارت «مالک یوم الدین » را آن قدر تکرار می‌کرد که نزدیک بود جان از جسمش جدا شود . (تحلیلی از زندگانی امام سجاد علیه السلام، باقر شریف قرشی، ص 5; اصول کافی، ج 2، ص 602 .)

-امام زین العابدین (ع)در بخشی از دعای بسیار طولانی ختم قرآن خود، بارها این عشق و دلدادگی‌اش را آشکار می‌سازد . از جمله عرض می‌کند: «اللهم صل علی محمد و آله واجعلنا ممن یعتصم بحبله ویاوی من المتشابهات الی حرز معقله ویسکن فی ظل جناحه ویهتدی به ضوء صباحه; (صحیفه سجادیه، دعای 41 .) 

خداوندا! بر محمد و آل او درود فرست و ما را از کسانی قرار بده که به ریسمان [محکم] قرآن چنگ می‌زنند و در [درک معانی] متشابهات به پناهگاه محکم محکمات قرآن پناه می‌برند و در زیر بال قرآن به آرامش می‌رسند و به وسیله نور صبحگاهی آن هدایت می‌شوند .»

3 . مستجاب الدعوه بودن

امام سجاد Aاز آن روی که محبوب الهی بود، مقام والای مستجاب الدعوه بودن را هم داشت .

ثابت بنانی نقل می‌کند: من و گروهی از عبادت گران بصره (ایوب سجستانی، صالح مری، عتبة الغلام، حبیب فارسی و مالک بن دینار) به حج رفتیم و دیدیم مردم از شدت تشنگی و بی آبی در مضیقه و فشارند . آنان به ما متوسل شدند و ما به سوی کعبه رفتیم و پس از طواف، با تضرع از خدا تقاضای باران کردیم، اما دعای ما پذیرفته نشد . در همین بین جوانی که اندوه و ناراحتی در چهره‌اش پیدا بود، آمد و بعد از طواف، رو به ما کرد و گفت: مالک بن دینار و ... ! گفتیم: بله! گفت: یک نفر از شما را خدا دوست ندارد!؟ گفتیم: ما دعا کردیم، اجابت با اوست!

او به سوی کعبه رفت و در آنجا به سجده افتاد . در سجده می‌گفت: خدایا تو را به علاقه ای که به من داری، این‌ها را از باران سیراب کن . هنوز دعایش تمام نشده بود که باران همچون دهانه مشک باریدن گرفت .

گفتم: جوان! از کجا فهمیدی خدا تو را دوست دارد؟ گفت: اگر دوست نداشت، به خانه‌اش دعوت نمی‌کرد . حال که دعوت کرده، فهمیدم مرا دوست دارد; لذا او را به علاقه‌اش به خودم قسم دادم .

آن جوان از پیش ما رفت ... از مردم مکه پرسیدم این جوان که بود؟ گفتند: علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب Dبود . (بحارالانوار، ج 11 (ترجمه زندگی امام سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام)، ص 38 .)

4 . عبادت

امام سجاد Aعبادت را بزرگ‌ترین حق خدا بر گردن انسان می‌دانست و می‌فرمود: «فاما حق الله الاکبر فانک تعبده، لاتشرک به شیئا، فاذا فعلت ذلک باخلاص جعل لک علی نفسه ان یکفیک امر الدنیا والاخرة ویحفظ لک ما تحب منهما; (تحف العقول، ص 184 به بعد .)

بزرگ‌ترین حق خدا این است که او را عبادت کنی و چیزی را با او شریک قرار ندهی . پس اگر این کار را با اخلاص انجام دادی، خدا بر خود لازم می‌کند کار دنیا و آخرت تو را کفایت کند و هر چه از دنیا و آخرت بخواهی، برایت پاس دارد .»

آن حضرت درباره حق نماز نیز می‌فرمود: «فاما حق الصلاة فان تعلم ان‌ها وفادة الی الله وانک قائم بها بین یدی الله فاذا علمت ذلک کنت خلیقا ان تقوم فیها مقام الذلیل الرغب الراهب الخائف الراجی المسکین المتضرع; (همان .)

حق نماز آن است که بدانی نماز شرفیابی به درگاه الهی است و تو به وسیله نماز در مقابل خدا ایستاده ای . پس هر گاه آن را دانستی، سزاوار خواهی بود که مثل بنده ای ذلیل، مشتاق، ترسناک و بیمناک [از عذاب خدا]، امیدوار [به رحمت او]، محتاج، و نالان، در برابر او بایستی .»

و...