سیمای مبلغان در سیره‌ی ابرار
47 بازدید
تاریخ ارائه : 6/21/2012 8:54:00 AM
موضوع: تبلیغ

مناسبت قمری:*در گذشت فقیه بزرگوار آیة الله شیخ محمد حسین نجفی، مولف «جواهرالکلام» (1266 ق) *در این روز، سنه 317، (عبدالله بن احمد، ابوالقاسم کعبی بلخی) رئیس طائفه (معتزله) وفات کرد. *درگذشت آیة الله شیخ غلامحسین تبریزی «عبدخدایی» (1400 ق/241359 ش)

مناسبت شمسی:تآسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی «ره» (۱۳۶۰ ش) *روز تبلیغ واطلاع رسانی دینی *عرل بنی صدراز ریاست جمهوری (۱۳۶۰ ش) درگذشت فقیه مجاهد آیة الله سید حسین طباطبایی بحرالعلوم درنجف (۱۳۸۰ ش) * روز اصناف.

سخن روز:

سیمای مبلغان در سیره‌ی ابرار

سیره‌ی تبلیغی ابرار و عالمان دینی و رمز و راز موفقیتشان در عرصه‌ی تبلیغ را در نظر بگیریم.

1-مطالعه‌ی دقیق و جامع: از مسایل مهمی که مبلغ باید بدان ملتزم باشد، تحقیق دقیق و مطالعه‌ی همه جانبه پیرامون موضوعی است که می‌خواهد با مخاطبان خود مطرح نماید. گاه ممکن است یک ساعت مطالعه شود و پنج ساعت سخنرانی و نیز ممکن است پنج ساعت مطالعه و یک ساعت سخنرانی انجام گیرد. بی‌شک، کارِ گروهِ دوم، به مراتب دقیق‌تر،جذاب‌تر و حساب شده‌تر خواهد بود. چنان که خطیب دانا مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای فلسفی، برای یک ساعت منبر، چند ساعت و احیاناً چند روز وقت صرف می‌کرد و پیرامون موضوع آن منبر به مطالعه و تحقیق می‌پرداخت. هرگز بدون مطالعه یا با مطالعه‌ی ضعیف، در مجلسی حاضر نمی‌شد. خود ایشان در یکی از سخنرانی‌هایش به این مهم، تصریح می‌کند.

2-دقت در پاسخ‌گویی: اگر موضوع سؤال، علمی، فلسفی، کلامی و... باشد،‌ باید سؤال کننده را به جلسه و نشست دعوت نمود و اگر فقهی است با مراجعه به توضیح المسایل و در نظر گرفتن تمام ابعاد موضوع، جواب کامل و متفن داد.

یکی از آقایان به خاطر این که چند کلمه‌ای با مرحوم علامه‌ی طباطبایی صبحت کند و صدای دلنشین معظم له را بشنود، یک مسأله‌ی خیلی ساده‌ای را با ایشان مطرح می‌سازد. مرحوم علامه‌ی طباطبایی خیلی با دقت و تأمل، جواب می‌دهند و تأکید می‌کنند که خوب است برای حصول اطمینان بیش‌تر، این مسأله را از آقایان دیگر هم بپرسید. (سیمای فرزانگان، رضا مختاری.)

3-توجه به فرهنگ خادمی (خادم و خدمت‌گزار امت و اسلام بودن) :

روشن است که انبیا و ائمه‌ی معصومین D برای هدایت و خدمت به بشر برانگیخته شده‌اند و عالمان دین نیز به پیروی از سیره‌ی معصومان، همواره خود را خادم مردم می‌پنداشتند و به عنوان خدمت‌گزار در میان آنان ظاهر می‌شدند. مبلغان محترم هم چون در دوران غیبت به نیابت از ائمه‌ی معصومین D در جهت هدایت مردم تلاش می‌کنند، باید این اصل و ارزش را باور داشته باشند و به عنوان خادمان و هدایت‌گران مردم با مخاطبان- به خصوص جوانان- رابطه‌ی بی‌تکلیف برقرار سازند.

در شرح حال فقیه بزرگ شیخ احمد محقق اردبیلی آمده است: در یکی از مسافرت‌ها که یکی ازهمراهان، او را نمی‌شناخته از وی می‌خواهد تا لباس‌هایش را بشوید و خشک کند و برایش بیاورد. مرحوم مقدس اردبیلی با کمال اشتیاق این کارها را انجام می‌دهد و هنگامی که می‌خواهد لباس‌ها را تحویل دهد،‌ آن شخص متوجه می‌شود که این یک شخصیت بزرگ علمی و دارای منزلت عظیم فقهی است لذا سخت خجالت می‌کشد و سایر هم سفران نیز او را توبیخ می‌کنند. در این هنگام مقدس اردبیلی می‌گوید: چرا او را ملامت می‌کنید این که مهم نیست. حقوق برادر مؤمن نسبت به برادر دیگر، خیلی بالاتر از این‌ها است.

مرحوم شیخ عباس قمی پس از آن که این داستان را در شرح حال محقق اردبیلی نقل می‌کند، می‌نویسد: «مولای ما در این کار به سیره‌ی امام رضا Aعمل کرد. روزی آن حضرت وارد حمام عمومی شهر شد. شخصی که او را نمی‌شناخت از امام خواست بدن او را کیسه بکشد. حضرت قبول کرد. در میان کیسه کشیدن، عده‌ای که امام را می‌شناختند آمدند و خواستند مانع کار امام شوند. اما حضرت همان طوری که مشغول صحبت و دلداری مردم بود، کیسه کشیدن بدن آن شخص را به اتمام رساند». فواید الرضویه، شیخ عباس قمی، 24.

4-سعه‌ی صدر و گذشت :در شرح حال خواجه نصیر الدین طوسی آمده است: روزی نامه‌ای اهانت بار به آن فقیه و فیلسوف بزرگ رسید. نگارنده‌ی نامه او را «کلب بن کلب» خطاب کرده بود. خواجه با بزرگواری گفت: این که مرا سگ خوانده است درست نیست زیرا که سگ از گروه چهارپایان است و عوعو می‌کند. بدن سگ از پشم پوشیده و ناخن‌های دراز دارد. این ویژگی‌ها در من وجود ندارد چون من قامت راست دارم، بدنم پشم ندارد و ناخن‌هایم نیز پهن است و ناطق و ضاحک هستم و فصول و خواصی که من دارم غیر از فصول و خواصی است که سگ دارد. (بیدارگران اقالیم قبله، محمدرضا حکیمی، ص 212. )او با این برخورد بزرگوارانه بدون این که کلمه‌ی درشتی بر زبان جاری کند بر زبان جاری کند، بر عالم بودن خویش صحه می‌گذارد و جاهل بودن طرف مقابل را هم به اثبات می‌رساند.

5-عملکرد فراجناحی: برای یک روحانی فاضل و مبلغ دردمند، سزاوار است در هنگام تبلیغ سعی کند رنگ هیچ یک از جناح‌ها، گروه‌ها و احزاب را به خود نپذیرد و به عنوان یک روحانی مسوول، بزرگواری و سعه‌ی صدر، همه‌ی اقشار مردم را زیر بال معنوی خویش جای دهد و با تأمین نیازهای معنوی آنان، همه را به سوی سعادت، رهنمون سازد.

6- مثبت‌گرایی: برخورد مثبت باکسانی که دچار اشتباه هستند و پرهیز از برخوردهای منفی، زمینه‌ی هدایت و رستگاری را در خطاکاران بیش‌تر می‌کند و شانس موفقیت و پیروزی مبلغ به کار ارشاد و تبلیغ را افزایش می‌دهد. تلخیص/عبدالرحیم اباذری 

سیمای مبلغان در سیره‌ی ابرار

سیره‌ی تبلیغی ابرار و عالمان دینی و رمز و راز موفقیتشان در عرصه‌ی تبلیغ را در نظر بگیریم.

1-مطالعه‌ی دقیق و جامع: از مسایل مهمی که مبلغ باید بدان ملتزم باشد، تحقیق دقیق و مطالعه‌ی همه جانبه پیرامون موضوعی است که می‌خواهد با مخاطبان خود مطرح نماید. گاه ممکن است یک ساعت مطالعه شود و پنج ساعت سخنرانی و نیز ممکن است پنج ساعت مطالعه و یک ساعت سخنرانی انجام گیرد. بی‌شک، کارِ گروهِ دوم، به مراتب دقیق‌تر،جذاب‌تر و حساب شده‌تر خواهد بود. چنان که خطیب دانا مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای فلسفی، برای یک ساعت منبر، چند ساعت و احیاناً چند روز وقت صرف می‌کرد و پیرامون موضوع آن منبر به مطالعه و تحقیق می‌پرداخت. هرگز بدون مطالعه یا با مطالعه‌ی ضعیف، در مجلسی حاضر نمی‌شد. خود ایشان در یکی از سخنرانی‌هایش به این مهم، تصریح می‌کند.

2-دقت در پاسخ‌گویی: اگر موضوع سؤال، علمی، فلسفی، کلامی و... باشد،‌ باید سؤال کننده را به جلسه و نشست دعوت نمود و اگر فقهی است با مراجعه به توضیح المسایل و در نظر گرفتن تمام ابعاد موضوع، جواب کامل و متفن داد.

یکی از آقایان به خاطر این که چند کلمه‌ای با مرحوم علامه‌ی طباطبایی صبحت کند و صدای دلنشین معظم له را بشنود، یک مسأله‌ی خیلی ساده‌ای را با ایشان مطرح می‌سازد. مرحوم علامه‌ی طباطبایی خیلی با دقت و تأمل، جواب می‌دهند و تأکید می‌کنند که خوب است برای حصول اطمینان بیش‌تر، این مسأله را از آقایان دیگر هم بپرسید. (سیمای فرزانگان، رضا مختاری.)

3-توجه به فرهنگ خادمی (خادم و خدمت‌گزار امت و اسلام بودن) :

روشن است که انبیا و ائمه‌ی معصومین     D برای هدایت و خدمت به بشر برانگیخته شده‌اند و عالمان دین نیز به پیروی از سیره‌ی معصومان، همواره خود را خادم مردم می‌پنداشتند و به عنوان خدمت‌گزار در میان آنان ظاهر می‌شدند. مبلغان محترم هم چون در دوران غیبت به نیابت از ائمه‌ی معصومین     D در جهت هدایت مردم تلاش می‌کنند، باید این اصل و ارزش را باور داشته باشند و به عنوان خادمان و هدایت‌گران مردم با مخاطبان- به خصوص جوانان- رابطه‌ی بی‌تکلیف برقرار سازند.

در شرح حال فقیه بزرگ شیخ احمد محقق اردبیلی آمده است: در یکی از مسافرت‌ها که یکی ازهمراهان، او را نمی‌شناخته از وی می‌خواهد تا لباس‌هایش را بشوید و خشک کند و برایش بیاورد. مرحوم مقدس اردبیلی با کمال اشتیاق این کارها را انجام می‌دهد و هنگامی که می‌خواهد لباس‌ها را تحویل دهد،‌ آن شخص متوجه می‌شود که این یک شخصیت بزرگ علمی و دارای منزلت عظیم فقهی است لذا سخت خجالت می‌کشد و سایر هم سفران نیز او را توبیخ می‌کنند. در این هنگام مقدس اردبیلی می‌گوید: چرا او را ملامت می‌کنید این که مهم نیست. حقوق برادر مؤمن نسبت به برادر دیگر، خیلی بالاتر از این‌ها است.

مرحوم شیخ عباس قمی پس از آن که این داستان را در شرح حال محقق اردبیلی نقل می‌کند، می‌نویسد: «مولای ما در این کار به سیره‌ی امام رضا   Aعمل کرد. روزی آن حضرت وارد حمام عمومی شهر شد. شخصی که او را نمی‌شناخت از امام خواست بدن او را کیسه بکشد. حضرت قبول کرد. در میان کیسه کشیدن، عده‌ای که امام را می‌شناختند آمدند و خواستند مانع کار امام شوند. اما حضرت همان طوری که مشغول صحبت و دلداری مردم بود، کیسه کشیدن بدن آن شخص را به اتمام رساند». فواید الرضویه، شیخ عباس قمی، 24.

4-سعه‌ی صدر و گذشت :در شرح حال خواجه نصیر الدین طوسی آمده است: روزی نامه‌ای اهانت بار به آن فقیه و فیلسوف بزرگ رسید. نگارنده‌ی نامه او را «کلب بن کلب» خطاب کرده بود. خواجه با بزرگواری گفت: این که مرا سگ خوانده است درست نیست زیرا که سگ از گروه چهارپایان است و عوعو می‌کند. بدن سگ از پشم پوشیده و ناخن‌های دراز دارد. این ویژگی‌ها در من وجود ندارد چون من قامت راست دارم، بدنم پشم ندارد و ناخن‌هایم نیز پهن است و ناطق و ضاحک هستم و فصول و خواصی که من دارم غیر از فصول و خواصی است که سگ دارد. (بیدارگران اقالیم قبله، محمدرضا حکیمی، ص 212. )او با این برخورد بزرگوارانه بدون این که کلمه‌ی درشتی بر زبان جاری کند بر زبان جاری کند، بر عالم بودن خویش صحه می‌گذارد و جاهل بودن طرف مقابل را هم به اثبات می‌رساند.

5-عملکرد فراجناحی: برای یک روحانی فاضل و مبلغ دردمند، سزاوار است در هنگام تبلیغ سعی کند رنگ هیچ یک از جناح‌ها، گروه‌ها و احزاب را به خود نپذیرد و به عنوان یک روحانی مسوول، بزرگواری و سعه‌ی صدر، همه‌ی اقشار مردم را زیر بال معنوی خویش جای دهد و با تأمین نیازهای معنوی آنان، همه را به سوی سعادت، رهنمون سازد.

6- مثبت‌گرایی: برخورد مثبت باکسانی که دچار اشتباه هستند و پرهیز از برخوردهای منفی، زمینه‌ی هدایت و رستگاری را در خطاکاران بیش‌تر می‌کند و شانس موفقیت و پیروزی مبلغ به کار ارشاد و تبلیغ را افزایش می‌دهد. تلخیص/عبدالرحیم اباذری

پیامک روز:انسان‌های بزرگ به دنبال خلق مسئله هستند. انسان‌های متوسط به دنبال حل مسئله هستند. انسان‌های کوچک مسئله ندارند