اهداف بعثت پیامبر (ص)و عوامل بعثت انبیاء
62 بازدید
تاریخ ارائه : 6/17/2012 11:39:00 AM
موضوع: تبلیغ

 

مناسبت قمری:

فرخنده عید مبعث رسول اکرم حضرت محمد بن عبدالله F در 40 سالگی (13 سال قبل از هجرت)

فراخواندن سیدالشهدا توسط ولید در مدینه و خبر مرگ معاویه و خلافت یزید (در شب 28 رجب سال 60) 

سخن روز:

اهداف بعثت پیامبر (ص)و عوامل بعثت انبیاء را _ که در رأس آن بعثت رسول گرامی اسلام قرار دارد _ مرور کرده و به موارد اهم آن اشاره می‌کنیم:

1 . انقلاب ارزش‌ها

آری بعثت پیامبر صلّی الله علیه و آله ارزش‌های ضد انسانی را دگرگون کرد و تمام رسم‌های ایام جاهلیت، به قوانین عادلانه اسلامی تبدیل شدند. رسول خدا F  بیشترین تلاش خود را در تحول افکار عمومی متمرکز کرده و برای از میان بردن باورهای خرافاتی و ناپسند، از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کرد.

آن گرامی، حتی در آخرین فرازهای پیام حج خود، به انقلاب ارزش‌ها و حرکت به سوی زیبائی‌ها و کمالات تأکید ورزید و فرمود: «ألا کُلُّ شَیءٍ مِنْ أمْرِ الْجاهِلیّةِ تَحْتَ قَدَمی موضوع [سیره ابن هشام، ابو محمد عبدالملک بن هشام حمیری، دار القلم، بیروت، ج 4، ص 250.]»

؛ بدانید تمام باورها و رسم‌های ایام جاهلیت را زیر پای خود نهاده و باطل اعلام می‌کنم.

امیر مؤمنان علی A در توضیح فلسفه بعثت پیامبر اسلام F بر این نکته تأکید کرده و آن را به عنوان انقلاب ارزش‌ها مطرح می‌کند و می‌فرماید: «ألا وَإنّ بَلیَّتَکُمْ قَدْ عادَتْ کَهَیئَتِها یَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبیَّه صلّی الله علیه و آله وَالَّذی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَلَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَلَتُساطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتّی یَعُودَ أسْفَلُکُمْ أعْلاکُمْ وَأعْلاکُمْ أسْفَلَکُمْ؛ آگاه باشید تیره روزی‌ها و فتنه های شما همانند عصر قبل از بعثت پیامبر F بار دیگر روی آورده است. سوگند به خدائی که پیامبر صلّی الله علیه و آله را به حق مبعوث کرد، سخت آزمایش خواهید شد و چون دانه هائی که در غربال ریزند یا غذائی که در دیگ گذارند، زیر و رو خواهید شد تا اینکه پایین شما به بالا، و بالای شما به پایین بیاید».[نهج‌البلاغه، ترجمه محمد دشتی، نشر ائمه، قم، 1379، ش، خطبه 16.] یعنی دقیقاً همانند عصر بعثت دگرگون و منقلب خواهید شد، و بار دیگر انقلاب ارزش‌ها رخ خواهد نمود.

2. تزکیه و پرورش روح

از مهم‌ترین علل بعثت انبیاء، تهذیب نفوس و تربیت انسان‌های مستعد است.

قرآن کریم در سوره آل عمران با اشاره به این نکته می‌فرماید: ولَقَدْ مَنَّ اللهُ عَلیَ المُؤْمِنینَ إذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسولاً مِنْ أنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَیُزَکّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُم الْکِتابَ وَالْحِکْمَةَ وَإنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍه؛ [آل عمران/ 164.] «خداوند متعال بر مؤمنان منت نهاد هنگامی که در میان آن‌ها پیامبری از جنس خودشان برانگیخت که آیات او را بر آن‌ها بخواند و آن‌ها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد، گرچه قبل از بعثت در گمراهی آشکاری بودند».

3. رساندن به مقام عبودیت

طبق آموزه های قرآنی، هدف از آفرینش انسان چیزی جز پرستش خدای یگانه نیست و تمام نعمت‌های الهی و اشیائی که در این عالم آفریده شده و در اختیار انسان قرار گرفته، همه برای طی مسیر عبودیت است. عبودیت کامل آن است که انسان جز به آفریدگار مطلق جهان و کمال مطلق نیندیشد و همه افکار و اعمال خود را به این امر معطوف دارد.

خداوند در قرآن می‌فرماید: هوَما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالانْسَ إلاّ لِیَعْبُدونَه [ذاریات / 56.]؛ «جن و انس را نیافریدم جز اینکه مرا عبادت کنند.»

4. تحکیم وحدت انسان‌ها

آتش خانمان سوز اختلاف، نیروهای عظیم بشری و سرمایه های فراوان آنان را به باد داده و زیباترین محیط‌های زندگی را به جهنمی سوزان بدل می‌کند. اگر انسان‌ها به سخنان پیام‌آوران وحی توجه کرده و زیر عَلَم توحید گرد آیند، مطمئناً از تفرقه و تشتت در امان بوده و در سایة کلمة توحید به توحید کلمه نیز دست خواهند یافت. در سوره بقره آمده است: هکانَ النّاسُ أُمَةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللهُ النَّبیّینَ مُبَشّرینَ وَمُنْذِرینَ وَأنْزَلَ مَعَهُمْ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النّاسِ فیما اخْتَلَفوا فیهِه [بقره / 213.]؛ «مردم [در آغاز امت واحدی بودند] سپس بنا بر عللی در میان آنان اختلاف پدید آمد»، پس خداوند نیز پیامبرانی را برانگیخت تا مردم را بشارت دهند و انذار کنند و به همراه آنان کتاب [آسمانی] فرستاد تا در میان مردم در مورد آنچه در آن اختلاف کرده بودند داوری .. د.

 ‌5. واسطه فیض الهی

برای آدمیان خاکی که هنوز گام در مرحله ای بالاتر نگذاشته‌اند، ارتباط با آفریدگار هستی که در منتها درجه اقتدار و کمال است امری سهل و آسان نیست. برای رسیدن به آن مقام بی نهایت و اوج گرفتن در آسمان عرفان و معنویت، نیاز به واسطه فیض و وسائل نیرومندتری است. قرآن کریم نیز به این نکته اشاره کرده و فرمود: هوَابْتَغُوا إلَیْهِ الْوَسیلَةه [مائده/35]؛ «برای تقرب به درگاه الهی وسیله ای بجویید.»

انجام دستورات رسول خدا (ص) می‌تواند بهترین وسیله برای ارتباط با خداوند متعال باشد.

امام رضا F در گفتاری حکیمانه می‌فرماید: «از آنجایی که در آفرینش مردمان و نیروهای نهفته در درون آنان، آنچه که مصالحشان را کامل کند وجود نداشت، و آفریدگار جهان، برتر از آن بود که [به چشم ظاهر] دیده شود و ضعف و ناتوانی آنان در ادراک ظاهری او بود، چاره ای جز این نبود که فرستاده ای معصوم میان او و آدمیان واسطه فیض باشد و امر و نهی الهی را به ایشان برساند [بحارالانوار، ج 11، ص 40.]؛ »لَمّا لَمْ یَکُنْ فی خَلْقِهِمْ وَقُواهُم ما یُکْمِلوا لِمَصالِحِهِمْ وَکانَ الصّانِعُ مُتَعالِیاً عَنْ أنْ یُری وَکانَ ضَعْفُهُمْ وَعَجْزُهُمْ عَنْ إدْراکِهِ ظاهِراً لَمْ یَکُنْ بُدٌّ مِنْ رَسولٍ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهُمْ مَعْصومٍ یُؤَدّی إلَیْهِمْ أمْرَهُ وَنَهْیَه.

6. احیای پیمان فراموش شده

7. ترویج فضائل اخلاقی

8. ایجاد و توسعه عدالت اجتماعی و... 

اهداف بعثت پیامبر     F    

و عوامل بعثت انبیاء را _ که در رأس آن بعثت رسول گرامی اسلام قرار دارد _ مرور کرده و به موارد اهم آن اشاره می‌کنیم:

1 . انقلاب ارزش‌ها

آری بعثت پیامبر صلّی الله علیه و آله ارزش‌های ضد انسانی را دگرگون کرد و تمام رسم‌های ایام جاهلیت، به قوانین عادلانه اسلامی تبدیل شدند. رسول خدا     F      بیشترین تلاش خود را در تحول افکار عمومی متمرکز کرده و برای از میان بردن باورهای خرافاتی و ناپسند، از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کرد.

آن گرامی، حتی در آخرین فرازهای پیام حج خود، به انقلاب ارزش‌ها و حرکت به سوی زیبائی‌ها و کمالات تأکید ورزید و فرمود: «ألا کُلُّ شَیءٍ مِنْ أمْرِ الْجاهِلیّةِ تَحْتَ قَدَمی موضوع [سیره ابن هشام، ابو محمد عبدالملک بن هشام حمیری، دار القلم، بیروت، ج 4، ص 250.]»

؛ بدانید تمام باورها و رسم‌های ایام جاهلیت را زیر پای خود نهاده و باطل اعلام می‌کنم.

امیر مؤمنان علی     A در توضیح فلسفه بعثت پیامبر اسلام F بر این نکته تأکید کرده و آن را به عنوان انقلاب ارزش‌ها مطرح می‌کند و می‌فرماید: «ألا وَإنّ بَلیَّتَکُمْ قَدْ عادَتْ کَهَیئَتِها یَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبیَّه صلّی الله علیه و آله وَالَّذی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَلَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَلَتُساطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتّی یَعُودَ أسْفَلُکُمْ أعْلاکُمْ وَأعْلاکُمْ أسْفَلَکُمْ؛ آگاه باشید تیره روزی‌ها و فتنه های شما همانند عصر قبل از بعثت پیامبر F بار دیگر روی آورده است. سوگند به خدائی که پیامبر صلّی الله علیه و آله را به حق مبعوث کرد، سخت آزمایش خواهید شد و چون دانه هائی که در غربال ریزند یا غذائی که در دیگ گذارند، زیر و رو خواهید شد تا اینکه پایین شما به بالا، و بالای شما به پایین بیاید».[نهج‌البلاغه، ترجمه محمد دشتی، نشر ائمه، قم، 1379، ش، خطبه 16.] یعنی دقیقاً همانند عصر بعثت دگرگون و منقلب خواهید شد، و بار دیگر انقلاب ارزش‌ها رخ خواهد نمود.

2. تزکیه و پرورش روح

از مهم‌ترین علل بعثت انبیاء، تهذیب نفوس و تربیت انسان‌های مستعد است.

قرآن کریم در سوره آل عمران با اشاره به این نکته می‌فرماید: ولَقَدْ مَنَّ اللهُ عَلیَ المُؤْمِنینَ إذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسولاً مِنْ أنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَیُزَکّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُم الْکِتابَ وَالْحِکْمَةَ وَإنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍه؛ [آل عمران/ 164.] «خداوند متعال بر مؤمنان منت نهاد هنگامی که در میان آن‌ها پیامبری از جنس خودشان برانگیخت که آیات او را بر آن‌ها بخواند و آن‌ها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد، گرچه قبل از بعثت در گمراهی آشکاری بودند».

3. رساندن به مقام عبودیت

طبق آموزه های قرآنی، هدف از آفرینش انسان چیزی جز پرستش خدای یگانه نیست و تمام نعمت‌های الهی و اشیائی که در این عالم آفریده شده و در اختیار انسان قرار گرفته، همه برای طی مسیر عبودیت است. عبودیت کامل آن است که انسان جز به آفریدگار مطلق جهان و کمال مطلق نیندیشد و همه افکار و اعمال خود را به این امر معطوف دارد.

خداوند در قرآن می‌فرماید: هوَما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالانْسَ إلاّ لِیَعْبُدونَه [ذاریات / 56.]؛ «جن و انس را نیافریدم جز اینکه مرا عبادت کنند.»

4. تحکیم وحدت انسان‌ها

آتش خانمان سوز اختلاف، نیروهای عظیم بشری و سرمایه های فراوان آنان را به باد داده و زیباترین محیط‌های زندگی را به جهنمی سوزان بدل می‌کند. اگر انسان‌ها به سخنان پیام‌آوران وحی توجه کرده و زیر عَلَم توحید گرد آیند، مطمئناً از تفرقه و تشتت در امان بوده و در سایة کلمة توحید به توحید کلمه نیز دست خواهند یافت. در سوره بقره آمده است: هکانَ النّاسُ أُمَةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللهُ النَّبیّینَ مُبَشّرینَ وَمُنْذِرینَ وَأنْزَلَ مَعَهُمْ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النّاسِ فیما اخْتَلَفوا فیهِه [بقره / 213.]؛ «مردم [در آغاز امت واحدی بودند] سپس بنا بر عللی در میان آنان اختلاف پدید آمد»، پس خداوند نیز پیامبرانی را برانگیخت تا مردم را بشارت دهند و انذار کنند و به همراه آنان کتاب [آسمانی] فرستاد تا در میان مردم در مورد آنچه در آن اختلاف کرده بودند داوری .. د.

 ‌5. واسطه فیض الهی

برای آدمیان خاکی که هنوز گام در مرحله ای بالاتر نگذاشته‌اند، ارتباط با آفریدگار هستی که در منتها درجه اقتدار و کمال است امری سهل و آسان نیست. برای رسیدن به آن مقام بی نهایت و اوج گرفتن در آسمان عرفان و معنویت، نیاز به واسطه فیض و وسائل نیرومندتری است. قرآن کریم نیز به این نکته اشاره کرده و فرمود: هوَابْتَغُوا إلَیْهِ الْوَسیلَةه [مائده/35]؛ «برای تقرب به درگاه الهی وسیله ای بجویید.»

 

انجام دستورات رسول خدا F می‌تواند بهترین وسیله برای ارتباط با خداوند متعال باشد.

امام رضا F در گفتاری حکیمانه می‌فرماید: «از آنجایی که در آفرینش مردمان و نیروهای نهفته در درون آنان، آنچه که مصالحشان را کامل کند وجود نداشت، و آفریدگار جهان، برتر از آن بود که [به چشم ظاهر] دیده شود و ضعف و ناتوانی آنان در ادراک ظاهری او بود، چاره ای جز این نبود که فرستاده ای معصوم میان او و آدمیان واسطه فیض باشد و امر و نهی الهی را به ایشان برساند [بحارالانوار، ج 11، ص 40.]؛ »لَمّا لَمْ یَکُنْ فی خَلْقِهِمْ وَقُواهُم ما یُکْمِلوا لِمَصالِحِهِمْ وَکانَ الصّانِعُ مُتَعالِیاً عَنْ أنْ یُری وَکانَ ضَعْفُهُمْ وَعَجْزُهُمْ عَنْ إدْراکِهِ ظاهِراً لَمْ یَکُنْ بُدٌّ مِنْ رَسولٍ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهُمْ مَعْصومٍ یُؤَدّی إلَیْهِمْ أمْرَهُ وَنَهْیَه.

6. احیای پیمان فراموش شده

7. ترویج فضائل اخلاقی

8. ایجاد و توسعه عدالت اجتماعی و...