فقه اطلاع رسانی
33 بازدید
تاریخ ارائه : 5/16/2012 8:31:00 AM
موضوع: تبلیغ

مناسبت قمری:* رحلت آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی (1414 ق/18 آذر 1372 ش)

مناسبت شمسی:*روز ارتباطات و روابط عمومی.  در ۱۷ مه ۱۸۶۵ «اتحادیه تلگرافی بین‌المللی» در پاریس ایجاد شد. از آن تاریخ به بعد، نام این اتحادیه دست‌خوش تحول، و سرانجام در ۳۰ اکتبر ۱۹۰۶ در کنفرانس (اتحادیه تلگرافی بین‌الملل) تصمیم گرفته شد (اتحادیه رادیو و تلگرافی بین‌الملل) نیز ایجاد شود. در ۹ دسامبر سال ۱۹۳۲ به موجب (عهدنامه مادرید) از وحدت دو اتحادیه فوق (اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دور) ایجاد شد. در واقع روز جهانی ارتباطات یادآور تأسیس این اتحادیه‌ها برای کمک به پیشرفت امر ارتباطات است.

سخن روز:«فقه اطلاع رسانی»
1. منابع رسانه‌ای نباید خبری را که به کذب آن اطمینان دارد، به اطلاع مخاطبان رساند.
2. ذکر منبع خبری بر رسانه‌ها لازم نیست و جز به حکم دادگاه نمی‌توان رسانه‌ها را به این کار اجبار کرد.
3. تهمت و افترا به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در قالب درج خبر، تحلیل و غیر آن حرام است.
4. توهین، دشنام، ایذا، استهزا، طعنه و عیب‌جویی به دیگران در قالب خبر، مقاله، تحلیل، گزارش و غیر آن حرام است.
5. افشای اسرار افراد بدون کسب مجوّز از مقامات صالح، ممنوع است.
6. افشای اسرار مملکتی در منابع خبری و اطلاعاتی حرام است.
7. ایجاد رعب و هراس در قالب انتشار اخبار، تحلیل‌ها، چاپ عکس و نظایر آن حرام است.
8. هیچ رسانه‌ای حق ندارد در جهت گسترش ظلم در جامعه و تقویت ظالمان گام بردارد.
9. انتشار مطالب خلاف اسلام حرام است.
10. اقدام آگاهانه علیه نظام اسلامی در قالب شایعه پراکنی، نشر اکاذیب، تحلیل‌های دروغین و غیر آن حرام است.
11. انتشار مطالبی که موجب فساد اخلاقی، جریحه‌دار شدن عفت عمومی، ایجاد پدیده هرزگی و شکسته شدن سنن حسنه باشد، حرام است.
12. در مقابل تهاجم فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی کفّار و بیگانگان به مملکت اسلامی و در مقابل انحرافات و فسادهای داخلی باید به هر وسیله ممکن عکس‌العمل نشان داد.
13. هیچ کس نباید در روند اطلاع رسانی به مردم اختلال ایجاد کند.
در خلال هر یک از این موضوعات، بحث‌های ریزتر و سؤال و جواب‌هایی هم مطرح است که در پاسخ برخی از آن‌ها نیز استفتائاتی از مراجع تقلید نقل شده است. فصلنامه کوثر شماره 76 زمستان 1387 نویسنده/آقای محمدرضا زیبایی نژاد.
* «نقش امپریالیسم خبری در شکل‌دهی افکار عمومی» تبیین ماهیت امپریالیسم خبری و مبانی فکری آن همچون: اومانیسم، نگرش به خدا و انسان، از خود بیگانگی، نسبیّت اخلاق، تقسیم کار بین‌المللی، استثمار، انحصاری بودن جریان خبررسانی و ... پرداخته است. در بخش دیگر، افکار عمومی و عوامل شکل دهنده به آن از جمله امپریالیسم خبری را مورد بحث قرار داده و دیدگاه دانشمندان علوم ارتباطات در این موضوع آمده و اهداف امپریالیسم خبری ترسیم شده است. این اهداف، در محورهای زیر خلاصه می‌شود:
1. تحمیل و حاکمیت ارزش‌های غربی.
2. مخدوش نمودن چهره فرهنگی ملل محروم و جهان سوم.
3. مشروعیت بخشی به نظام سیاسی، فرهنگی حاکم بر غرب.
4. تربیت انسان‌هایی مطیع و فاقد تفکّر و تعقّل.
شیوه‌های امپریالیسم خبری در شکل‌دهی افکار عمومی:
1. گزینش اطلاعات. 2. دخالت ارزش‌های حاکم بر روزنامه‌نگار.
3. دخالت ارزش‌های حاکم بر سازمان‌های خبری.
4. شایعه‌پراکنی. 5. جعل و تحریف حقایق. 6. استفاده از واژه‌ها و ادبیات ویژه.
7. کاربرد شیوه‌های القایی. 8. زور و تزویر. 9. برجسته‌سازی. 10. سانسور.

پیامک روز:کسی که از گفتن «نمی‌دانم» روی گردان است، به هلاکت و نابودی می‌رسد. امام علی